eelkeinafrika.reismee.nl

Week 1: Off to Africa!

Zaterdag 3 maart:

D-day! Om 4:30 ging de wekker, lekker uitgeslapen dus. Om 5:30 vertrokken we naar Schiphol, mijn vlucht was om 10:15. Na nog even een kopje koffie te hebben gedronken met een taartje erbij, was het tijd om afscheid te nemen van m'n familie :(.
Gelukkig in het vliegtuig geen dikke of snurkende mensen, al waren ze ook niet heel spontaan. Na ruim 11 uur vliegen kom ik aan op Cape Town Airport. Ik volg maar gewoon de mensen naar de paspoort controle. Daarna zie ik een man met het bordje 'SASTS volunteer working' en ik weet, ik moet bij hem zijn.
Aangekomen in het vrijwilligershuis vind ik het een beetje anders dan verwacht. Er zijn echt heel veel mensen, er wordt overal vloeiend Engels gesproken (hoe dan?!) en mensen komen vanuit heel de wereld, behalve uit Nederland.

Zondag 4 maart:

Ik word wakker in een kamer waar 4 mensen slapen, 2 nog onbekend, dus even kennis gemaakt. Ik voel me niet geweldig, weet niet wat ik moet doen en ik mis thuis nu al. Het is nog heel erg wennen hier. Na wat mensen te hebben gesproken ga ik met een paar duitsers, een fin en een engelse naar V&A Waterfront. Dat was erg mooi en ik heb een overheerlijke chickenburger gegeten. Het is hier zonnig en warm (bijna 30 graden) weer. Eind van de middag gingen we terug naar het hostel.
Eenmaal aangekomen in het hostel zag ik dat ik 2 nieuwe kamergenoten had, en jawel, duitsers natürlich. Het halve vrijwilligershuis is duits. Ik ben met ze pasta gaan eten in een restaurant en daarna was het wel een keer tijd om te slapen, want morgen: introductiedag!

Maandag 5 maart:

Met een minibusje vol 'nieuwe' vrijwilligers gaan we richting city center. We krijgen informatie over de stad, het vrijwilligerswerk, het verblijf in het hostel, en over tours in de weekenden. Ik kan hier dus echt niet alleen als toerist over straat lopen want dat is te gevaarlijk. Vorige week was er een meisje uit het hostel tegen de muur aan geduwd en haar telefoon en geld werden gestolen.
Na de informatie maakten we een walking tour met een gids door het centrum van de stad, dat was erg mooi.
's Avonds nog even gechilled in het hostel en daarna ben ik vroeg gaan slapen want: morgen de eerste dag op het project!

Dinsdag 6 maart:

Om 8:00 kwam ik aan bij St. Pauls Primary School. Een erg oude school wat weinig luxe kent en waar de kids allemaal een uniform dragen. Eerst heb ik de kleinste kinderen geholpen met de computerles (ja, ze hebben een paar computers). Ik schrok ervan hoe streng de leraren zijn tegen de kinderen, ze slaan ze nog net niet :O.
Na een korte pauze was het tijd om sportles te geven aan kinderen van groep 3: wat een hectiek. Denk dat ze allemaal een suikerbom in de pauze hebben gegeten. Ze waren wel enthousiast en uiteindelijk is het toch gelukt om een estafette met ze te doen. Daarna heb ik weer computerles gegeven en daarna een echte sportdocent geassisteerd bij groep 5. Ik ben nog nooit zo vaak 'teacher' genoemd op een dag.
Rond een uur of 2 waren de kinderen vrij en ik dus ook. Ik ging met 3 duitsers van het project de stad in om te lunchen en vervolgens naar Waterfront te lopen. We hebben op het nippertje ons avondeten gehaald, daarna nog even langs de supermarkt en toen back to the hostel!

Woensdag 7 maart:

Projectdag 2! Ik begon weer met assisteren in de computerroom. De 2 leraressem zijn echte bitches, bah. Heel nep naar de kinderen en ondertussen gieren ze het uit naar elkaar toe. Dan moet ik maar lief zijn voor de kinderen.
Na de pauze waren Basile en ik van plan sportles te geven aan groep 6, maar de leraar zei dat ze hun engels af moesten maken, en de groep daarop ook: we waren dus vrij!
Basile ging terug naar het hostel en ik besloot om de wijk met de gekleurde huizen, Bo-Kaap, te verkennen. Alleen, maar het was net middag en ik zorgde dat ik niet achteraf ergens ging lopen.
Ik heb gewacht totdat m'n duitse vrienden vrij waren en toen zijn we nog even naar het centrum gelopen, over de markt gelopen, en ik heb eekhoorns gevoerd in het park!
's Avonds hadden we een braai (bbq). We mochten alleen maar alcohol als drank meenemen... het was een erg gezellige avond :).

Donderdag 8 maart:

Another day at the project. Basile was er niet vandaag dus ik stond er alleen voor. Ik heb eerst geholpen met de computerles en aangehoord hoe de leraressen de kinderen commanderen.
Daarna moest ik sportles geven aan groep 2. Eerst waren de meisjes aan de beurt en ik heb geprobeerd een warming-up te doen maar jezus wat een rebelse kinderen. Één moest huilen omdat ze werd buitengesloten en de ander omdat ze was gevallen. Uiteindelijk is het toch gelukt om een race met ze te doen. De jongens waren omverwacht beter te 'handelen'.
Daarna was groep 7 aan de beurt, dacht ik, maar ze hadden betere dingen te doen, dus ik was vrij.
Voor dinner gingen we even inkopen doen bij de Spar want daarna ging ik met 6 duitsers de zonsondergang bij Signal Hill bekijken. Het was echt supermooi, wat een uitzicht! Het gaat ook beter met mn Engels en ondanks dat ik de enige was die geen Duits sprak, was het heel gezellig :).

Vrijdag 9 maart:

Same story, eerst computerles aam de kinderen gegeven. Na de break heb ik sportles gegeven aan de boys van groep 3. We gingen voetballen en ze waren superfanatiek dus dat was leuk! Daarna probeerden de girls ook te voetballen maar het was een drama. Iedereen rende achter de bal aan, ook als deze 20 meter buiten het veld was. Ze zijn maar op de speeltoestellen gaan spelen en ik heb een half uur alleen maar schommels geduwd.
Toen ik vrij was ben ik met m'n 2 duitse vrienden van het project naar de botanische tuinen van Kirstenbosch gegaan, dat was echt mooi.
Hierna gingen we nog even naar de supermarkt, toen ik daarna ging pinnen bij de pinautomaat werd ik bijna opgelicht. Een man probeerde me te 'helpen' en drukte op de cancelknop, gelukkig net iets te laat want m'n geld en pinpas kwamen er al uit. Ik zei nog 'no no no!' en heb 'm weggeduwd. Terug in het hostel zit ik nu dit te schrijven en straks heb ik weer een braai, dus dat wordt vast leuk!

Spreek jullie laterrrrrrrrrrrr!!

Reacties

Reacties

Wendy L.

Toppertje je kan het xxxxx

Marije

Ahw zo super leuk, geniet ervan!!

Lidwien

Gewéldig Eelk. Gaaf verslag ?. Wachten op de volgende. Fijn dat jij wél lief bent voor de kids. En ach...alles went, zelfs Duitsers! Zitten zelfs hele leuke bij hoor, haha.
Lfs Lied

Marlies

Leuk, Eelke, je ervaringen te lezen. Genoeg vrije tijd, dus heel relaxed. Wees blij dat er geen Nederlanders zijn, die zie je thuis. Wist niet dat je geen Duits spreekt, maar Engels is universeel. Heel veel plezier nog.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active