eelkeinafrika.reismee.nl

Week 5/6 Afrika!

Maandag 2 april:

Karin en Arthur hadden me wakker gemaakt om 4:45 uur want ik had m'n wekker gemist. We hoefden onze tenten niet op te ruimen want we zouden na Dune 45, Deadvlei en Sossusvlei nog even terugkeren naar de camping.
Om 5:00 uur reden we weg. We moesten 45 minuten wachten tot de poort open ging en 40 minuten later kwamen we aan bij Dune 45. Op blote voeten en met zaklampen want het was nog donker klommen we de mega zandduin op. Jezus wat was dat zwaar, een paar mensen zijn beneden gebleven. Toen we boven waren begon het licht te worden. De zonsopgang konden we niet goed zien want het was best bewolkt, maar het was alsnog heel mooi. We hebben lang op de duin gezeten en genoten van het uitzicht, de woestijn, supermooi. Nog een paar gekke foto's gemaakt, van de duinen gerold, gerend, handstands proberen te maken (wat niet lukte), en toen gingen we naar beneden.
Bij de truck had Gareth uitgebreid ontbijt gemaakt (met bacon en kaas) en na het ontbijt gingen we door naar Deadvlei. Dit was vroeger een meer en is helemaal opgedroogd, de grond is wit van klei en er staan alleen nog dode zwarte bomen van 600 jaar oud. Eromheen zijn rode zandduinen. Het was gewoon bizar om te zien, alsof het niet echt is ofzo.
Toen we terugliepen begon het te waaien en even later had ik zelf een woestijn in m'n kleren. We gingen met een open safaritruck nog even rondrijden door Sossusvlei, en daarna terug naar de camping.
Het ging regenen en ik had m'n regenzeil niet over de tent gedaan, dus alles was nat, lekker handig. Tenten opgeruimd, gelunched en daarna door naar de volgende accomodatie: een camping midden in de woestijn. We kregen een rondleiding door de woestijn en de man die dit deed vertelde over de woestijn en hoe de bushmen overleven, heel interessant. Daarna diner en daarna nog even bij de bar gekaart en een plan gemaakt om Hannah de volgende dag wakker te zingen want dan is ze jarig!

Dinsdag 3 april:

Het heeft lekker de hele nacht geregend en geonweerd, lig je dan in je tentje. 'All part of the adventure' althans Gareth en dat is ook wel zo.
Toen de wekker ging om 6:25 was het nog steeds aan het regenen. Toch stond iedereen om 6:30 buiten om Hannah wakker te zingen. Dat was heel leuk hahaha.
Om 7:30 vertrokken we richting Swakopmund, waar we twee nachten gaan slapen in een B&B. We reden dwars door de woestijn en toiletten waren er niet, dus moesten we bushie bushie. Rond het middaguur kwamen we aan in Walvis Bay en konden we even een half uur shoppen en eten in een soort winkelcentrum. Daarna gingen we flamingo's spotten aan de kust. Hierna reden we naar Desert Explorers, we gingen quadrijden in de woestijn! Het was supergaaf, ik dacht eerst dit gaat wel heel sloom, maar later konden we zelf bepalen hoe hoog we de zandduinen opgingen en hoe hard. Supervet!!! Na het quadrijden reden we naar onze B&B. Een bed :O.
Even klaargemaakt en om 19:00 gingen we uit eten. Het restaurant was versierd en na het diner kwamen de obers met een verjaardagscake een liedje en een dans Hannah verrassen, superleuk. We gingen naar de bar van het restaurant en hebben daar Hannah's verjaardag gevierd. René had veel te veel bier op en werd agressief. Hij was stomdronken. Arme Ina.
Om 1:00 kwamen we terug in de B&B en kan ik lekker uitslapen tot 9:00!

Woensdag 4 april:

Hoewel ik tot 9:00 kon uitslapen was ik om 7:00 al wakker. Ik was knetternerveus want vandaag ging ik skydiven! Ondanks dat ik in het vliegtuig zitten niks aan vind en de rillingen krijg als ik aan het eruit springen denk, kon ik m'n angsten overwinnen vandaag :).
Na even te hebben rondgelopen in Swakopmund en letterlijk tegen een verkeersbord ben aangelopen, reden we om 12:00 naar de skydiveplek. Papieren ingevuld, gewicht en lengte opgemeten en toen kregen we uitleg over de skydive. 4 keer ging er een vliegtuig opstijgen met 2 skydivers, de begeleiders en cameramannen en eerst werd er een vlucht gemaakt van 20 minuten. Bij de 3e keer was ik samen met Ina aan de beurt. Het skydivepak aangetrokken en nog gekeken hoe Hannah en Karin landden. Ik moest huilen van de zenuwen maar m'n begeleider Jack was superlief. Toen Hannah zei: 'you can do it pussy' dacht ik fuck it ik laat me niet uitmaken voor pussy :P. Na de vlucht van 20 minuten ging het luik open en klom de cameraman in wingsuit gewoon naast het vliegtuig. Ik kreeg nog wat instructies over de houding van m'n lichaam, alles werd gedubbelcheckt en toen was het zover. Uit een vliegtuig van 3 kilometer hoog springen :O. Het was onbeschrijvelijk,niet normaal. Ik was niet bang meer, voelde me veilig bij de man.
Na een vrije val van 50 sec ging de parachute uit. Nog ongeveer 6 minuten rondgezweefd in de lucht en ik mocht zelf de parachute besturen. Daarna stond ik weer op de grond en zei Hannah dat ze dat pussy terug neemt :P. Het was het vetste wat ik ooit heb gedaan, fenomenaal.
Ik kreeg de USB-stick met de film en we gingen nog even alle films van iedereen kijken. Daarna gingen we terug naar de B&B om even te chillen en ons op te frissen, want om 19:30 gingen we weer uit eten.
Morgenochtend gaat Karin (Duitsland) weg, heel jammer. Er zijn twee nieuwe mensen bij gekomen vandaag, een ouder stel uit Australië. Aardige mensen, maar ik vraag me af of ze zulke lange dagen en het opzetten, slapen in en afbreken van tenten gaan trekken. We zullen het zien.
Na het eten was het al half 11 en ik was helemaal gesloopt. De meerderheid ging terug naar de B&B. Daar heb ik afscheid genomen van Karin en daarna ben ik gaan slapen. De wekker op 6:30 en om 7:30 vertrekken we, weer back to basic!

Donderdag 5 april:

Ontbeten, spullen gepakt, nog even gepint en om 7:30 vertrokken we. Vandaag veel kilometers in de truck.
Na een uur rijden maakten we een stop in Spitzkoppe. Een gebied met allemaal bergen van uitstekende rotsblokken. De buchmen leefden hier vroeger.
We maakten een wandeling met een gids door Spitzkoppe, hebben rotstekeningen van de bushmen gezien en zijn op de rotsen geklommen.
Terug in de truck vervolgden we onze weg naar Khorixas. Onderweg gelunched en we maakten nog een stop bij een klein marktje van de lokale bevolking. De vrouwen zagen er heel apart uit, ze worden ook wel de Herero genoemd.
Met Hannah, Arthur en Emily een vriendschapsbandje gehaald en daarna weer op naar Khorixas. Op de camping aangekomen de tenten opgezet en daarna zijn we gaan zwemmen.
Om 19:00 was diner klaar, een snoek gegeten! We wouden naar de bar gaan 's avonds maar die bleek al dicht te zijn. Dan maar op het gras gezeten met een drankje en gepraat en gekeken naar de sterrenhemel. Gedouched en om 11 uur sliep ik want de wekker staat op 5:00!

Vrijdag 6 april:

Tenten afgebroken, opgefrist en om 5:30 was ontbijt. Na het ontbijt afgewassen en om iets over 5 vertrokken we richting Kamanjab. Onderweg reden we bijna een giraffe aan die over de weg liep :O.
Even gestopt bij de supermarkt in Kamanajab om dingen in te slaan en hier zagen we al een paar Himba's. De bushmen worden ze ook wel genoemd. Ze leven in primitieve hutjes in de natuur en zien er heel apart uit. De vrouwen hebben alleen iets om hun middel en heel heel heel gek haar. Ook smeren ze hun huid in met oker, een soort donkerrode klei om de huid goed te houden.
Om 12:30 waren we op onze camping. Tenten opgezet, gelunched en daarna gezwommen in het mooie infinityzwembad met uitzicht! Heel cool.
Om 14:30 werden we opgehaald om de Himba tribe te bezoeken. Eenmaal aangekomen in hun kleine 'dorpje' (alles is primitief) was het heel indrukwekkend. Hoe ze eruit zagen maar ook dat een man dus meerdere vrouwen heeft en dat de vrouwen zo jong al kinderen krijgen. Ik weet niet precies hoe jong maar ze zagen er heel jong uit.
Ik heb wat woorden in de Himba taal geleerd en geprobeerd om met ze te communiceren, maar ze spreken nauwelijks engels. We kregen een rondleiding door het dorp, hebben wat foto's genaakt en daarna hadden de Himba's een marktje voor ons klaargezet. Wat armbandjes gekocht en daarna weer terug naar de camping.
Gareth had gekookt: butternutsoup en bobotie. Jammie! Daarna afwassen en bij onze plek gezeten met de groep. We hebben onze beste moppen verteld en ik heb de Belgen belachelijk gemaakt (en zij mij). Ik heb me  rotgelachen. Om half 11 was het bedtijd!

Zaterdag 7 april:

Weer vroeg! 5:00 uur ging de wekker. Tenten afbreken en ontbijt om 5:30. Om 6:00 vertrokken we naar Etosha National Park: op safari vanmiddag!
We kwamen langs de politie van Namibië en die ging de truck controleren. We mochten blijkbaar geen vlees meenemen dus moest Gareth dat allemaal afgeven. Hij had een paar dingen verstopt en de politie heeft dat gelukkig niet gevonden. Na een kwartier mochten we verder.
Bij aankomst in het park even naar de kiosk geweest en Hannah bij de wc laten schrikken met een spin. Daarna gingen we op game drive.
Al gauw zagen we zebra's en giraffes, en ook springboks, steenboks, antilopen, impala's, struisvogels en een pumba. Maar nog niks van de Big 5 (luipaard, leeuw, olifant, neushoorn en buffel). Toen we na lunch verder gingen kwamen we hem tegen: de olifant! Ook hebben we nog vossen, gekke vogels en andere rare beesten gezien. De weg was afgezet door een hele kudde zebra's. Ze waren zo'n 5 meter bij ons vandaan en we moesten wachten tot de zebraparty voorbij was.
Aangekomen op onze camping in het park zijn we net een paar de toren gaan beklimmen om het uitzicht over het National Park te zien. Daarna even naar het restaurant geweest wat frietjes eten.
Er was weer geen wifi (3e dag op rij) en ik moet zeggen dat het best goed bevalt :O. Het is supergezellig met de groep.
Als diner hebben we springbok met rijst gegeten. Daarna met Hannah en Matthew een kampvuurtje gemaakt en daar gezeten met de groep onder de sterrenhemel. Ik heb me rot gelachen.
Toen Hannah en ik voor het slapen nog even naar het toiletgebouw liepen, zagen we nog een vos op ons terrein! Daarna lekker slapen zzzzz.

Zondag 8 april:

Ik werd om 6:00 uur wakker gemaakt door Hannah want mijn telefoon heeft problemen. 6:30 ontbijt, nog even wat te snaaien gehaald bij de kiosk en ready to go! Game Drive nummer 2. Hopelijk zien we vandaag wat meer dieren van de big 5!
Jahoor! Na even rijden zagen we een rhino (neushoorn)! Wel van grote afstand, maar mag niet baten. Even voor het middaguur kwamen we aan bij een plek om te lunchen, en je kon vanaf daar naar een waterplek lopen waar veel dieren komen. Dat gedaan, maar er was geen dier te bekennen.
Gelunched en daarna weer verder. We maakten een stop bij een enorme zoutvlakte en hebben daar een beetje gevoetbald en een groepsfoto 'in de pan' gemaakt.
Toen we weer on the road waren was er het hoogtepunt van deze 2 dagen: een f*cking luipaard!!! Het komt heel weinig voor dat je die kan spotten, Gareth had hem hier nog nooit gezien. Hij lag in de bosjes naast de weg, stond op en stak de weg over. Supergaaf, alleen de buffel nog en dan is de big 5 compleet!
Toen we aankwamen bij de camping hebben we tenten opgezet en heb ik samen met Gareth spaghetti voor de groep gemaakt, met een of ander tropisch fruit erbij. Net per ongeluk wijn over Arthur gegooid en nu zit ik dit af te maken. Er is geen wifi dus ik zet het morgen (maandag) in Windhoek online! Het was een geweldige week. Ga zo nog even naar de bar en dan slapen, de wekker staat op 5:30!
Zie jullie snel!

Maandag 9 april:

Vandaag naar Windhoek! De hoofdstad van Namibië. Het is ook de laatste dag van Arthur, Natalie en Emily. Heel heel heel erg jammer dat ze morgenochtend weggaan.
6:30 vertrokken we richting Windhoek. Toen we 2 uur onderweg waren besefte Natalie dat ze haar portemonnee was vergeten. We konden niet meer terug dus het wordt als het goed is opgestuurd naar Canada.
Rond het middaguur kwamen we aan bij een markt. Daar even rondgelopen en gelunched. Het was nog erger dan de Greenmarket in Kaapstad. Ik werd gewoon achtervolgd door 3 mannen die wouden dat ik in hun kraampje ging kijken.
Rond 2 uur kwamen we aan in Windhoek, en kregen we een rondleiding met een gids door de stad. Ik heb alleen de betekenis van de vlag onthouden, de rest was supersaai. We zijn nog op een gebouw geweest met mooi uitzicht over de stad, en daarna reden we naar onze lodge met bed! een paar kilometer verderop. Opgefrist en daarna gegeten in het restaurant.
's Avonds hebben we tot aardig laat buiten gezeten, de laatste avond voor Arthur, Natalie en Emily. Heb ook nog van Arthur geleerd dat de blokjes in de mannenwc geen zeepjes zijn, OEPS.
Ik weet niet hoelaat het was maar uiteindelijk gingen we wel een keer slapen. Oja, eerst nog 5 muggen gedood op de kamer, daarna lekker geslapen.

Dinsdag 10 april:

6:15 werden we gewekt en om 6:30 zaten we aan het ontbijt. Arthur en de Canadezen gingen om 7:00 weg. Ik heb ze uitgezwaaid en daarna moest ik wel een paar traantjes laten. Vooral met Arthur kon ik supergoed, ik heb zo hard gelachen met hem. Ik hoop dat het plan van de reünie in Keulen doorgaat!
7:30 vertrokken we, vandaag gaan we de grens over naar Botswana! Na een paar uur rijden kwamen we aan bij de grens en hadden we wat papierwerk, paspoortcontrole en nieuwe stempels!
We hebben ergens aan de weg gelunched en daarna zijn we naar onze camping gereden. Tentjes opgezet, de boel verkend, en daarna gingen we een bushwalk maken met de lokale bushmen!
Ze zagen er net uit als de aap die een mens wordt, als je snapt wat ik bedoel :P. Ze hebben ons laten zien waar planten allemaal goed voor zijn, laten zien hoe ze jagen (mag nu niet meer maar deden ze vroeger), en laten zien hoe ze vuur maken. Heel interessant.
Eten gemaakt met Gareth, Karoline en Dylan. Gegeten en om 20:00 gingen we weer naar de bushmen, want ze gingen dansen voor ons!
De vrouwen zaten rond een kampvuurtje te klappen en 'zingen', en de mannen waren rond aan het stampen en maakten rare geluiden. Ze hadden veel verschillende liedjes voor ons maar het klonk allemaal hetzelfde. Het was heel leuk en raar om te zien, soms zelfs een beetje creepy.
We hebben nog even samen met ze gedanst, en zijn daarna rond ons kampvuur bij de truck gaan zitten met onweer. Even later ben ik gaan slapen.

Woensdag 11 april:

6:00 uur. Nu was het mijn beurt om Hannah wakker te maken. Tenten afgebroken en daarna ontbeten. Deze ochtend geen melk of iets anders laten vallen :) :) :).
Om 7:00 reden we weg van deze plek: Ghanzi, waar het stikt van de muggen, grote spinnen en andere beesten. Op naar de Okavango Delta vandaag! Daar verblijven we 2 dagen en 2 nachten. Onderweg een paar keer bushie bushie want we zijn in the middle of nowhere.
Toen we aankwamen bij de plek waar we gingen lunchen stond de truck die ons naar de Okavango Delta zou brengen klaar. De spullen voor deze 2 dagen in m'n backpack gepakt, gelunched, en daarna in de truck op naar de accommodatie!
Onze tenten stonden al klaar daar en we hadden iets wat op een bed leek :).
Ons even gesetteld en daarna gingen we een nature walk maken. Allemaal in één lijn en opletten, want er zijn hier krokodillen, nijlpaarden, slangen en andere beesten.
Na de nature walk stapten we in een bootje en gingen we de Delta op. Al gauw zagen we een krokodil die met z'n kop uit het water stak! Daarna nog één die aan de rand van het water zat en opeens het water in rende. Ik schrok me de pleures. Nog veel mooie vogels gezien en daarna gingen we terug voor diner.
Nog even gepingpongd met Hannah, Karoline en Ina en nog even buiten gezeten met de rest. Voor het slapen nog even gebabysit op Hannah die bang was voor de grote spinnen in de douche, daarna lekker slapen!

Donderdag 12 april:

Wakker geworden van het gezang van de vogels en het gebrul van een nijlpaard! 7:15 ontbijt op deze lodge, wat een plek. Echt geweldig hier. Er zijn apen en gekke vogels, en grote spinnen in de wc en douche. Maar echt groot.
Om 7:45 stapten we weer in het bootje en gingen we richting een eiland waar mokoro's voor ons klaarstonden, een soort kano maar van hout en met niks erin. Ik stapte met Hannah het bootje in en we hadden onze eigen 'chauffeur'.
Varend door de Delta middenin het riet gingen we richting het Marula-eiland. Onderweg zagen we nog 3 olifanten lang het water! Supermooi om te zien.
Aangekomen op het eiland maakten we een wandeling en vertelde de gids over van alles en nog wat.
Na de wandeling kregen we lunch en had de gids een puzzel van riet gemaakt die we moesten oplossen, heel leuk. Even gechilled op het eiland en daarna gingen we weer terug met de mokoro naar het eerste eiland, om vervolgens met de boot weer terug naar de accommodatie te gaan. We zagen nog een krokodil van 2 meter :O.
Terug op de lodge zwemspullen gepakt en gaan zwemmen. Ik zit nu bij het zwembad dit te schrijven, straks gaan we nog een sunsetcruise maken!
De sunsetcruise was heel mooi en gezellig. We voeren door 3 regenbogen en zochten een mooie plek om de zonsondergang te bekijken. Dit was de laatste activiteit in de Okavango Delta.
Terug ging ik douchen en daarna hadden we diner. Hierna nog even gedart met Dylan en gepingpongd met Kerry.
Nog even buiten gezeten met de groep en toen Hannah en ik richting de tenten liepen heeft Dylan ons keihard laten schrikken. Ik kreeg bijna een hartverzakking.
Toen het al best laat was ging ik nog even een stukkie wandelen met Hannah en hebben we een hele tijd bij het zwembad gelegen en naar de sterren gekeken. Het was geweldig, we hoorden ook nog het geluid van een nijlpaard! Of het was René die weer eens bomen aan het omzagen was in z'n slaap :P. Om 11 uur was het wel een keer tijd om te slapen!

Reacties

Reacties

Lidwien

Pfffffff.....Eelke!!!
Hoe jaloers, enthousiast en aan je lippen hangend wil je ons hebben hier! Wat heb je 't geweldig gaaf daar en wat vind ik dat mega cool, haha! Top ??. Lfs Lied ?.

Martin

Fantastisch verhaal Eelke! Wat een avonturen weer! Skydiven, tjesus, dat je dat durft! Ik zou in mijn broek schijten van angst maar jij niet! En wat een leuke groep, jullie gaan elkaar nog missen straks.
Die sterrenhemel lijk me ook geweldig om te zien. Zo benieuwd naar de foto's!
Donderdag weer terug, we gaan je oppikken van Schiphol. Kijk er naar uit je weer te zien!
Kus van mij en nog een supermooie laatste week in Botswana en Zimbabwe!

Marlies

Wat een avonturen en belevenissen Eelke, geweldig. Jullie zien en doen echt heel veel qua natuur en dieren. Die grote spinnen lijken me niets, net zoals het skydiven, doodeng. En fijn dat het heel goed klikt met de groep.Geniet nog even en een goede terugreis. ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active